Tänä vuonna Ruotsi-Suomi-maaottelu kisataan 9.-10.9.2011 ja kisojen mainoskamppanja on laitettu hyvään vauhtiin.
Ylläolevassa mainoskuvassa, jollainen löytyy esimerkiksi Kalevan Prisman viereisestä mainostolpasta (näin siis ensimmäistä kertaa eilen juoksulenkin yhteydessä) näkyy kaksi urheilijaa. Paidat jo kertovat kumpi edustaa kumpaakin maata ja samoin stereotyypit, joilla hahmot on rakennettu. Ruotsin edustajalta löytyy "hinttiletti", eli pitkä etupiiska. Urheilija on myös huomattavan hoikka ja v-kauluksineen sekäsuomalaisen mörököllin vierellä. Suomalaisesta muodostuva kuva taas on kaljuksi ajeltu mies, jolla on parta ja kaljamahaa. Jalassa farkut.
|
Kuva: Michael Steele / Getty Images |
Multa meni ohi että mikä tässä streotypiassa on hauskaa, varsinkin kun tuntuu että tää aihe on niin loppuunsa kaluttu. Suomalaiset urheilijat sitä paitsi kuuluvat julkisuuden ihmisistä monesti parhaimman näköisiin. Otetaan esimerkiksi Tero Pitkämäki. Siinä suomalaista mieskomeutta parhaimmillaan. Samoin Tommi Evilä, Teemu Selänne, Marcus Sandell ja Mikael Granlund ovat ilo silmälle. Löytyyhän suomasta vastaavia urheilijoita kuin kuvassa, mutta tämä vain osoittaakseni että stereotypiointi tässä on pöljää ja vanhanaikaista. Missä ovat mainostoimiston uudet ideat. Tuntuu että joka vuosi näissä on samanlainen teema miten suomalainen karhu voittaa heikon neitiruotsalaisen kisakentällä. Eikä parempaa keksitä?
Onko Ruotsi-Suomi-maaottelun mainos hauska vitsi?
Mainos kuvan lähde: http://www.suomiruotsimaaottelu.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mitä tuli mieleen (kommentointi erittäin suotavaa :D)